Eliptický trenažér (tiež crossový trenažér) je jednou z najnovších fitness pomôcok nielen na domáce cvičenie. Nohy sa pri cvičení na eliptickom trenažéri pohybujú po elipsovitej dráhe. Cvičenie na eliptickom trenažéri môže nahradiť bežecký trenažér, rotopéd a stepper a naviac je oveľa šetrnejší k Vašim kĺbom.
Pri výbere trenažéra je dôležité ujasniť si, na čo ho budem používať. Hľadám skôr rekreačné využitie voľného času pre seba či svoju rodinu, stroj na pálenie tukov, udržanie starých ľudí v kondícii alebo na pravidelný kardio tréning? Dôležité kritériá, podľa ktorých sa rozhodovať sú: cena, či majú snímač tepovej frekvencie, kvalitu počítača, kvalitu brzdného systému apod..
Rešpektujte doporučené hodnoty zaťaženia rotopéda a maximálnej výšky cvičiaceho.
Voľba brzdného systému elipticalu
Väčšina modelov je vybavená magnetickým brzdným systémom, ktorý zaisťuje plynulý a tichý chod.
Voľba rámu elipticalu
Pri výbere je dôležité si uvedomiť odpovedajúcu nosnosť a výšku cvičenca a doporučené zaťaženie od výrobcu. Prípadne vyhovujúci design či ergonómiu.
Záťažové koleso elipticalu
Pri výbere je hmotnosť dôležitá pre kvalitu a intenzitu tréningu. Je lepšie vyberať ťažšie kolesá, ktoré zaručujú plynulejší a vyrovnanejší chod a tým aj efektívnejší tréning. Váhy sa pohybujú v rozmedzí od 4 do 10 kg.
Stredové uloženie
Na starších modeloch sa používa uloženie miskové, to sa však rýchlejšie opotrebováva. Na novších strojoch sa používa uloženie ložiskové (tichý a plynulý chod).
Madlá a úchyty elipticalu
Mali by padnúť do ruky. Modernejšie stroje majú na nich snímače tepovej frekvencie.
Kĺbové spoje
Kvalita prevedenia a použitý materiál sú dôležité pre odolnosť a životnosť všetkých kĺbových spojov.
- lacné modely využívajú trecie segmenty
- stredná trieda je obyčajne osadená kovovými či mosadznými puzdrami a komerčné stroje využívajú SKF ložiská
Počítače a snímače tepovej frekvencie na elipticale
Jednoduchý počítač je dnes súčasťou každého elipticalu. Počítače majú väčšinou obdobné funkcie a slúžia napríklad na meranie tepovej frekvencie, počtu spálených kalórií, nastavenie profilu trasy apod..
Pohony
Pohony máme manuálne alebo elektronické. Ďalej sa dajú deliť na predné a zadné. Modernejšie stroje majú pohon predný – elektronický.